Senarai Menteri Malaysia 2008, selepas pilihanraya ke-12

PERDANA MENTERI

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

TIMBALAN PERDANA MENTERI

Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak

JABATAN PERDANA MENTERI

Menteri

Tan Sri Bernard Giluk Dompok

Datuk Seri Mohamad Nazri Abdul Aziz

Datuk Dr. Ahmad Zahid Hamidi

Datuk Zaid Ibrahim

Datuk Amirsham A. Aziz

Timbalan Menteri

Datuk Mohd. Johari Baharom

Datuk Dr. Masitah Ibrahim

Datuk Hassan Malik

S.K. Devamany

KEMENTERIAN KEWANGAN

Menteri

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

Tan Sri Nor Mohamed Yakcop

Timbalan Menteri

Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanazlah

Datuk Kong Cho Ha

KEMENTERIAN PERTAHANAN

Menteri

Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak

Timbalan Menteri

Datuk Wira Abu Seman Yusop

KEMENTERIAN DALAM NEGERI

Menteri

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

Datuk Seri Syed Hamid Albar

Timbalan Menteri

Datuk Chor Chee Heung

Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh

KEMENTERIAN PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN

Menteri

Datuk Ong Ka Chuan

Timbalan Menteri

Datuk Robert Lau Hoi Chew

Datuk Hamzah Zainuddin

KEMENTERIAN KERJA RAYA

Menteri

Datuk Ir. Mohd. Zin Mohamad

Timbalan Menteri

Datuk Yong Khoon Seng

KEMENTERIAN PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI

Menteri

Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin

Timbalan Menteri

Datuk Liew Vui Keong

Jacob Dungau Sagan

KEMENTERIAN LUAR NEGERI

Menteri

Datuk Seri Dr. Rais Yatim

Timbalan Menteri

Datuk Seri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar

KEMENTERIAN PENERANGAN

Menteri

Datuk Ahmad Shabery Cheek

Timbalan Menteri

Datuk Tan Lian Hoe

KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA

Menteri

Datuk Dr. S. Subramaniam

Timbalan Menteri

Datuk Noraini Ahmad

KEMENTERIAN BELIA DAN SUKAN

Menteri

Datuk Ismail Sabri Yaakob

Timbalan Menteri

Wee Jeck Seng

KEMENTERIAN PERDAGANGAN DALAM NEGERI DAN HAL EHWAL PENGGUNA

Menteri

Datuk Shahrir Abdul Samad

Timbalan Menteri

Jelaing anak Mersat

KEMENTERIAN TENAGA AIR DAN KOMUNIKASI

Menteri

Datuk Shaziman Abu Mansor

Timbalan Menteri

Datuk Joseph Salang Anak Gandum

KEMENTERIAN PELAJARAN

Menteri

Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein

Timbalan Menteri

Dr. Wee Ka Siong

Datuk Razali Ismail

KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI

Menteri

Datuk Seri Khaled Nordin

Timbalan Menteri

Datuk Dr. Hou Kok Chung

Datuk Idris Haron

KEMENTERIAN PEMBANGUNAN USAHAWAN DAN KOPERASI

Menteri

Datuk Noh Omar

Timbalan Menteri

Datuk Saifuddin Abdullah

KEMENTERIAN SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR

Menteri

Datuk Douglas Unggah Embas

Timbalan Menteri

Datuk Abdul Ghapur Salleh

KEMENTERIAN PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI

Menteri

Datuk Mustapa Mohamed

Timbalan Menteri

Datuk Rohani Abdul Karim

KEMENTERIAN PENGANGKUTAN

Menteri

Datuk Ong Tee Keat

Timbalan Menteri

Datuk Anifah Aman

KEMENTERIAN SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI

Menteri

Datuk Dr. Maximus @ Johnity Ongkili

Timbalan Menteri

Fadilah Yusof

KEMENTERIAN PELANCONGAN

Menteri

Datuk Seri Azalina Othman Said

Timbalan Menteri

Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib

KEMENTERIAN PERPADUAN, KEBUDAYAAN, KESENIAN DAN WARISAN

Menteri

Datuk Mohd. Shafie Apdal

Timbalan Menteri

Teng Boon Soon

KEMENTERIAN PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT

Menteri

Datuk Dr. Ng Yen Yen

Timbalan Menteri

Noriah Kasnon

KEMENTERIAN KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH

Menteri

Senator Tan Sri Muhammad Muhd. Taib

Timbalan Menteri

Tan Sri Joseph Kurup

Joseph Entulu Belaun

KEMENTERIAN PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI

Menteri

Datuk Peter Chin Fah Kui

Timbalan Menteri

Senator A. Kohilan Pillay

KEMENTERIAN KESIHATAN

Menteri

Datuk Liow Tiong Lai

Timbalan Menteri

Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad

KEMENTERIAN WILAYAH PERSEKUTUAN

Menteri

Datuk Seri Zulhasnan Rafique

Timbalan Menteri

Datuk M. Saravanan

36 Replies to “Senarai Menteri Malaysia 2008, selepas pilihanraya ke-12”

  1. biala pak la nak pimpin mcm mane pun.. yg penting skang ni kite kna tlg dia … hidup malaysia!!!

  2. Kenapa terasa apa yang cuba dtunjukkan oleh pemimpin hari ini seperti samar-samar. Terkilan bila tgk ada org yg berani kritik pmimpin secara terang-terangan. Rindu pulak pada Zaman Tun Mahathir memerintah, dia tegas, berani dan bijak menangani krisis, apa yg dilakukan nmpak jelas di mata rakyat, wlu ramai org tak suka dia, sekurang-kurangnya takde org berani nk komen dia terang-terangan, dan at least rasa selamat bila tgk cara dia memerintah.

  3. klau lah malaysia mengamalkan demokrasi berpresiden
    mesti pak lah tak jd P.menteri psl negeri yg dia bertanding pun dh jatuh kat DAP.
    nasib baik johor,sabah,s’wak masih kepunyaan b.nasional

  4. sebenarnya dulu saya tidak berapa suka terhadap pemerintahan di zaman tun mahathir…tapi bila nak dibandingkan dengan keadaan politik negara pada masa kini,saya lebih suka pada zaman tun mahathir..bukan nak salahkan PM kita sekarang tapi bila lihat pelbagai masalah yang timbul,hati saya rasa amat terkilan dan kecewa..tapi kita sebagai rakyat MALAYSIA harus sentiasa bersatu padu bagi menjamin kesejahteraan negara kita yang tercinta…LOVE YOU SO MUCH MALAYSIA…

  5. kita sepatutnya mengamalkan pemerintahan islam kerana islam telah menunjukkan pelbagai kejayan sekiranya pemerintahan dijalankan mengikut lunas-lunas islam.tak kisah la sape yang perintah pun asalkan dia boleh membawa kepada kesejahteraan rakyat.

  6. jgn la nak mgharapkan pak lah je..kt sbagai rakyat malaysia,kne la sokong dgn pimpinan ketua kt..I LOVE MALAYSIA..

  7. saya suka paklah dan pemerintahannya lebih banyak dari tun mahathir. saya percayakan dia dan saya yakin ini namanya kek kekayaan yang dikongsi bersama. kalau mahu lihat keadaan negara luar dari negara kita,, mungkin kena fikir sekali lagi dan bersyukur dengan apa yang kita masih boleh dapat sekarang.,

  8. apapun yg terjadi,mengapa kita menuding jari shj menyalahkan itu dan ini..mengapa tidak kita membantu negara kita dengan tindakan atau mencari jalan positif yg sewajarnya. Jgn salahkan org lain tp cubalah mencari penawar bg mengubat kepincangan yg wujud..hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih..saya cuma menyuarakan pendapat kerana hati ini begitu sayangkn negara tercinta tanah tumpahnya darah ini..jangan sampai sudah terhantuk baru nak terngadah..

  9. ngra kita harus ada pelan perancangan yg teratur yg msti dilaksanakan..tak kira la spa pn yg jd pemimpin asalkan mntri2 jga jlnkan tggungjwb mrka..

  10. Dont Ask What The Country Can Do For U…..Ask What U Can Do For The Country….Yg penting Hak keistimewaan org melayu dan Agama islam tidak terhapus….Negeri aku DAP menguasai Dun Bagi pihak Pakatan Rakyat tetapi tak dapat jadi Menteri kerana Undang tubuh kerajaan… tetapi undang2 ini boleh digubal di dewan negeri bila mendapat persetujuan 2/3 ahli dewan….Mungkin dimasa hadapan? 5 tahun lagi siapa tahu…..

  11. walaupun adad yg kata pak lah xsehebat tun dr mahathir, tp rsnya dlm masa skrg dia lah yg plg layak, at least dia x jual bangsa sendiri…x burukkn negara sendiri. x mcm PKR, dok jual bangsa jatuhkan bangsa melayu!!!

  12. yela…
    x kire la sape pon pemimpIn kita..yg penTing, kite kne la bersatU padu..banTu negara…
    jgn asIk nk salaHkn org..pentingkn diri sendiri aje..
    skaNg keadaan dunia dan keadaan Malaysia da laIn..suma da berubah..so, xleh nk expect keadaaN skang nk jadi cam dulu..ape2 pOn, hidup barisaN, n hiduP malaYsia!!
    sokong da pemimPin!!

  13. bior lemah cmne pn pak lah, kite pas ke, pkr, kene la bantu krajaan beb.bkn menghukum.bukan menuding jari cari kesalahan n kelemahan.

    dan kerajaan pn jgnla amalkan sikap diskriminasi,duduk semeja, bincang cmne nk tangani masaalah negara..

    stesen tv kt malaysia pn jgn la pilih bulu,sikit2 nk burukkn parti pmbangkang..cmne nk jernihkn keadaan..xsume dlm bn 2 btul..xsume dlm pas 2 btul..n x sume dlm pkr,dap,ape2 jua partila sumenye btul..masing2 ade kesilapan beb..

    so kesimpulannye..kite rakyat malaysia kene la bersatu padu,bgnkn negara kite baik dlm konteks pembangunan,teknologi,ekonomi n ape jua bidangla..
    pk kn la cara cmne nk bantu negara,cmne nk atasi kekurangan bkn pk sape salah n sape betul..

    cari kelemahan xpe,tp bertujuan untuk mengatasi..k..panjg sgt da ni..keje2..chow..

  14. saya tak sokong kepimpinan pak lah.nampak macam x pandai memimpin langsung.negara kucar-kacir.minyak naik,menyusahkan rakyat,waluapun minyak dah turun harga barang x turun gak?diaorang ni xler pikir ke?kesian kat orang2 miskin yang kais pagi makn pgi,kais petang makn petng..

  15. PARA PEMIMPIN PERLU UTAMAKAN ISLAM.. LETAK ISLAM DI HADAPAN..UBAH SEGALANYA YANG SEDIA ADA,, IKUT CARA ISLAM,,IKUT HADIS-HADIS NABI KITA.. APA YANG HENDAK DI RISAUKAN… ALLAH TIDAK AKAN MENYUSAHKAN HAMBANYA YANG TAAT KEPADANYA DAN IKUT SURUHANNYA… JAGA AGAMA ISLAM..KITA RAKYAT MALAYSIA,,NEGARA KITA,,NEGARA ISLAM,, TAPI BANYAK CARA HIDUP BERLANDASKAN KEHIDUPAN CARA ORANG KAFIR,,AURAT X DIJAGA,,PERGAULAN BEBAS,, MAKSIAT BERLELUASA,,JENAYAH SMAKIN BANYAK,, SEMUA NI BALA DARIPADA ALLAH KPADA MAKHLUKNYA YANG INGKAR,, WALAUPUN NAMPAK AMAN,TAPI SEBENARNYA DAH TAK AMAN,,RAGUT,BUNUH,ROGOL,CULIK SEMAKIN BERLELUASA DI NEGARA KITA..! KENAPA SEMUA NI TAK BOLEH DI ATASI? MCAM MANA NAK ATASI KALAU HUKUM ALLAH DI LETAKKAN DI BELAKANG,,ALLAH SURUH KITA IKUT SEGALA SURUHANNYA & TINGGALKAN SGALA LRANGANNYA,,ALLAH X MINTA REZEKI DARI KITA,,TAPI ALLAH YANG BAGI REZEKI,, (RZKI BUKAN STAKAT MAKANAN DAN DUIT SAHAJA TAPI SEGALANYA ADALAH RZEKI ALLAH..TAPI KNAPA KITA LUPA DAN TAK AMBIK SERIUS DALAM SUME HAL TU….. SUDAH BANYAK CONTOH PARA PEMIMPIN ISLAM YANG BERJAYA MEMIMPIN NEGARA ISLAM DI ZAMAN PARA SAHABAT NABI KITA,,TAPI KNAPA CNTOH TLDAN YANG DIBERI KITA ABAIKAN,,?TEGAKKAN AGAMA ISLAM INSYAALLAH SEGALANYA AKAN KEMBALI SEPERTI SEDIAKLA KRANA DI BERKATI ALLAH..

  16. Memang tolong gak negara sendiri, tapi kenapa ah. orang tidak tolong satu sama lain, cuma mengharapkan orang dalam sahaja untuk mendapatkan perkerjaan yang baik mahu swasta ataupun kerajaan..macam saya kerani sambilan yang telah berkhidmat selama 7 tahun dalam sektor kerajaan tidak di serap untuk pengambilan kekosongan yang ada dan juga rakan2 yang lain..banyak menghadirkan diri ke temuduga,temuduga hanya di panggil untuk memenuhkan syarat tapi yang dapat pangilan jawapan perkerjaan adalah orang dalam..pas tu dak berhentikan kakitangan sambilan..mana bleh macam tu kan..cuma nilai dahulu jasa yang telah di berikan oleh kakitangan sambilan ini..emmm..hampa lah macam ni..

  17. harga minyak dah turun tapi kenapa tambang bas belum turun-turun lagi terutama di sabah bahagian keningau..saya sebagai pelajar sekolah amat terasa beban ini..harap menteri pengangkutan dapat menbgambil tindakan yang sewajarnya

  18. salam… ade jgk org kate malaysia rock ekkk…bodo punya org ,,kite byk masalah dia kate rock…pak lah mmg xtau nk jaga malaysia,dh jadi kenyataan,menantu dia yg control skrg,nanti bila najib jadi PM mampus la kharil tu.Sama la nga barang lain ,minyak dh turun tpi barang lain tetap dgn harga asal,mampus la org kawasan luar bandar.pak lah je lebai org lain lebai gak,tpi lebai tengkorang,buat bodoh je klu ade ape2 masalah,bukan nk bantu sesama sdiri,siap kutuk ade la.Dengan erti kata “MAMPUS LA MELAYU KLU MCM NI”
    Bangsa lain tunggu je masa yg sesuai untuk ambik malaysia.Karpalsigh tggu lampu hijau dari geng dia untuk takluk kite,ko org xnampak ke??
    satu lg Anuar mamapus la ko

  19. Aih bila dah baca komen orang,saya pun nak jgk komen sambil2 nak cari maklumat pasal menteri2 kita.Alhamduliillah….walaupun pada hakikat yg sebenarnya negara kita tak aman kerana masalah sosial yg melampau spt kata JOEZ…tapi seharusnya sbg rakyat negara ini wajarlah bersyukur kerana d kurniakan pemerintah yg bertanggungjwb.Walau seburuk mana pun pihak pembangkang ckp….sedarlah bhw nasib kita lebih baik klu nak d bandingkan dgn negara lain terutamanya Iraq yg saban hari bermandi darah dan air mata.Tapi knp kita lg tak sedar akan nikmat tu…?saya sedih kadang2 melihat pemerintah kita d tuduh itu ini biarpun benar,gunakanlah akal yg Tuhan beri utk berfikir mana baik buruknya.Apapun saya bersyukur krn lahir sbg anak Malaysia,apa yg saya tahu kejayaan saya selama inipun atas bantuan dan prihatin pemimpin terhadap rakyatnya..

  20. ya betul kata kmu tu..ikut hukum islam tapi kita juga yang malu.macamana pun kita ikut hukum islam kalau pemimpin dan rakyat nya dri kaum islam yang buat perangai dan tabiat yang tidak mengikut kata landas islam, macamana sesebuah pentadbiran itu maju.Orang islam itu yang sendiri merosakkan nama sesebuah pentadbiran itu.tengo saja semua pentadbir dan rakyat kebanyakaan dri islam dan kita punya segolongan juga yang merosakkan hukum itu.bukan agama kita islam yang merosakkan segalanya tapi orang islam itu sendiri.maka itu kita orang islam harus menjadi contoh dahulu baru lah boleh menjadi contoh kepada yang lain….insyallah semua nya berjalan dgn baik.

  21. saya rindu dr.mahatir memerintah semula.betul kata awak.zaman Dr.mahatir terasa negara selamat aje…knapa orng skarg degil sangat ye…handle sesuatu benda mesti kena tegas walaupun org tak suka yang penting apa kita buat betul.Orang tak suka kita kerana kita buat yang baik dan betul,ha pedulikan mereka jangan ikut landasan yang tak betul.yang penting pemerintahan itu bahagia.Orang tak suka kita tu untuk kebaikan kita kita adlah BAIK.TEGAS,BERANI dan BETUL TU HARUS DIAMALKAN DAN DICONTOHI.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *